خرما، نشاط آور و پر انرژی

  • خانه
  • خرما، نشاط آور و پر انرژی
میلک شیک موز و خرما

خرما، نشاط آور و پر انرژی

خرما، نشاط آور و پر انرژی، گیاهی گرمسیری و جزء گروه نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای پوستی نازک است. طعم آن غالبا شیرین است. نصف هر عدد خرما را گلوگز و حدود ۲۵ درصد آن را ساکاروز تشکیل می‌دهد. همچنین این میوه ی گرمسیری حاوی مقداری مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد.

خرما، نشاط آور و پر انرژی

علاوه بر موارد ذکر شده، خرما سرشار از ویتامین های A ،B ،C و E است. کلسیم، پتاسیم، فسفر و بتاکاروتن نیز به مقدار فراوان در خرما یافت می‌شوند که به روند شکستن پیوند چربی‌ها در بدن کمک می‌کنند. هر عدد متوسط این میوه‌ی گرمسیری حدود ۲۰ کالری انرژی دارد.

معمولا این میوه در تمامی رژیم‌های تغذیه گنجانده می‌شود زیرا حاوی قند، چربی، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است پس هم به افرادی که در فاز کاهش وزن و هم به افرادی که در فاز افزایش و تثبیت وزن هستند، مصرف روزانه‌ی یک الی دو عدد خرما توصیه می‌شود تا قند موجود در آن در طول روز، انرژی رسانی کند.

همچنین به دلیل کمتر بودن انرژی‌اش از سایر قندهای ساده، توصیه می‌شود در صورت افت فشار خون از یک عدد خرما استفاده کنید.

خرما و کاهش وزن

مصرف ناشتای آن تا حدود ۴ درصد متابولیسم را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

وجود انواع کانی‌ها، فیبرهای قابل حل و غیر قابل حل در خرما و هم چنین ویتامین‌های گوناگون در فرد احساس سیری ایجاد می‌کند و از زیاده روی در مصرف مواد غذایی مختلف جلوگیری می‌کند.

عدم وجود کلسترول و چربی‌های ترانس در خرما که دو فاکتور چاق کننده محسوب می‌شوند، سبب می‌شود گلوکز این میوه‌ی گرمسیری تبدیل به قند مناسبی در رژیم غذایی افراد شود.

از دیگر مشخصه‌های آن نشاط آور بودن آن است که سبب افزایش سطح انرژی روزانه می‌شود و با افزایش فعالیت فیزیکی و وادار کردن فرد به جنب و جوش، او را به سمت کاهش وزن سوق می‌دهد.

میلک شیک موز و خرما

خرما و افزایش وزن

استفاده از شیره‌ی آن در وعده‌ی صبحانه برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند می‌تواند راهکار مفیدی واقع شود زیرا ارزش غذایی (کالری) بالایی دارد و سطح گلوکز و انسولین خون را بالا می‌برد. ترکیب قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده سبب شده تا مصرف پیوسته‌ی روزانه‌ی تعدادی از آن در ماه، وزن شما را بالا ببرد.

خوردن معجون‌هایی که در ترکیب‌شان خرما یافت می‌شود پس از تمرین‌های مقاومتی به افزایش وزن ورزشکاران کمک می‌کند و انرژی از دست رفته‌شان را جبران می‌کند.

یک لیوان شیر گرم، یک عدد موز و دو عدد خرما میان وعده‌ی مناسبی برای کسانی که در حال افزایش وزن خود هستند، بشمار می‌آید.

نکاتی درباره‌ی مصرف خرما

  • مصرف بیشتر از یک عدد این میوه‌ی گرمسیری به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.
  • به دلیل گرم بودن مزاج این میوه، در صورت مصرف زیاد آن و مشاهده‌ی جوش‌های پوستی و زخم‌های دهانی فوراً مصرف آن را متوقف نموده و موضوع را با متخصص تغذیه‌ی خود در میان بگذارید.
  • مصرف شیره‌ی آن به دلیل آهن و کلسیم و مواد مغذی موجود در آن به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.
  • خرما را در محیط خشک و خنک نگه دارید.

منبع نوشته: تن یار تیم

اشتراک گذاری:

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

loader