خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن

  • خانه
  • خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن
خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن

خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن

خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن – استفاده از خرما با توجه به مواد مغذی و معدنی موجود در آن، بسیار مفید است.

هزاران سال، خرما غذای اصلی کشور‌های خاورمیانه (غرب آسیا) و هندوستان بوده است. کشت خرمای امروزی که در غرب پاکستان انجام می‌شود، به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. خواص خرما برای همه آشکار است. استفاده از خرما به جنوب غرب آسیا، شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت و سپس، به غرب معرفی شد.

سوابق فسیلی تاریخ خرما به ۵۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. کارشناسان تأکید می‌کنند که خرما دارای فواید زیادی بوده و با توجه به مواد مغذی و معدنی موجود در آن، بسیار مفید است. به همین دلیل، باید در برنامه غذایی، به‌ویژه در فصل سرما گنجانده شود. در این مطلب، به فواید این خوراکی مقوی پرداخته‌ شده است.

خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن

۱. سلامت استخوان

خرما منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بوده و جایگزین سالم‌تری برای قند است. قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید در طول فصل سرما می‌تواند سلامت استخوان‌ها را با چالش روبرو کند؛ با گنجاندن خرما در برنامه غذایی می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

خرما همچنین حاوی مواد معدنی غنی مانند پتاسیم، فسفر، مس و منیزیم است که نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات مربوط به استخوان، مانند پوکی استخوان و آرتریت دارند.

۲. تسکین درد آرتریت

در فصل سرما که افراد مبتلا به آرتریت، احساس درد بیشتری در مفاصل خود تجربه می‌کنند، خرما از این جهت که سرشار از منیزیم و خواص ضد التهابی بوده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین درد‌های این افراد است.

۳. کاهش خطر حمله قلبی

خطر حمله قلبی در فصل سرما با کاهش دمای بدن افزایش می‌یابد. به گفته محققان، خرما خوردن به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و در نهایت، خطر حمله قلبی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. استفاده از آن در میان‌وعده‌های صبح و عصر، استقامت را افزایش می‌دهد تا در روز‌های سرد، احساس بی‌حالی و سستی نداشته باشید.

۴. تنظیم فشار خون

خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی آن، باعث کاهش فشار خون می‌شود. یک خرمای مدجول، شامل حدود ۱۶۷ میلی‌گرم پتاسیم بوده که نسبت به سایر میوه‌ها بالا است. مصرف نکردن پتاسیم کافی نیز می‌تواند موجب سنگ کلیه شود و فیبر، همچنین سطح قند خون را تثبیت، اثر سدیم در برنامه غذایی را متعادل می‌کند و این باعث کاهش فشار خون می‌شود.

منیزیم خرما، عضلات قلب و عروق خونی را آرام می‌کند و در نتیجه، باعث کاهش فشار خون می‌شود.

۵. کمک به گرم ماندن

خرما در فصل سرما، گرمای لازم را به بدن می‌رساند و می‌تواند به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در بسیاری از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها نیز استفاده شود.

۶. تقویت‌کننده انرژی

خرما کربوهیدرات‌ ساده‌ای است که در فصل سرما، زمان بی‌حالی، تنبلی و به‌طور کلی، هنگامی که افراد به انرژی احتیاج دارند، به عنوان یک سوخت عالی عمل می‌کند؛ به گفته محققان، استفاده از خرما میان‌وعده کامل قبل از تمرین است و اگر افراد به مدت طولانی‌تر ورزش می‌کنند، با اضافه کردن مقداری آجیل به خرما، انرژی آنها تأمین می‌شود.

۷. غنی از آهن

خرما یکی از غنی‌ترین منابع آهن است که می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کند. کمبود آهن، امروز در بین زنان روستایی و همچنین شهری، رایج است و این کمبود می‌تواند موجب مشکلات ضد سلامتی متعدد، مانند کمبود انرژی، مشکلات هورمونی، ایمنی پایین، ریزش مو، رنگ‌پریدگی پوست و خطر سقط جنین در دوران بارداری شود.

استفاده از خرما سطح هموگلوبین و تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، برای مادران باردار توصیه می‌شود تا بتوانند سطح آهن خود را حفظ و همچنین از رشد و نمو جنین در حال رشد، حمایت کنند.

همچنین، خرما حاوی مس است؛ این ماده معدنی به افزایش جذب آهن، کمک می‌کند.

۸. خرما و فواید بسیار عالی استفاده از آن در از بین بردن مشکل گوارشی

متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در فصل سرما کند می‌شود و مشکل گوارشی ایجاد می‌کند. خرما که سرشار از فیبر‌های محلول و نامحلول است، این مشکل را از بین می‌برد. خرما ترشح شیره‌های گوارشی را افزایش می‌دهد و جذب غذا را آسان می‌کند.

۹. تغذیه پوست

باد‌های سرد باعث می‌شوند که پوست، چربی طبیعی خود را از دست دهد و استفاده منظم از خرما در برنامه غذایی، پوست شما را تغذیه و سطح رطوبت را کنترل می‌کند. خرما با خواص آنتی اکسیدانی به جوانی پوست و ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اشتراک گذاری:

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

loader