طرز تهیه روغن هسته خرما

  • خانه
  • طرز تهیه روغن هسته خرما
طرز تهیه روغن هسته خرما

طرز تهیه روغن هسته خرما

طرز تهیه روغن هسته خرما – خرما میوه‌ای است که دارای سه نوع می باشد که عبارتند از خرما، رطب و تمر که در مقاله انواع خرما تمام ویژگی ها و تفاوت های آنها بررسی شده است که میتوانید مطالعه فرمایید.

خرما درختی بلند به نام نخل دارد که احتمالا این درخت را بشناسید. جالب است بدانید که گاهی اوقات ارتفاع درخت خرما تا بیش از 20 متر می رسد. همه ی این انواع دارای طبع گرم و خشک هستند.

این میوه مفید دارای هسته ای نسبتا بزرگ و پوستی نرم و نازک می باشد که در این مقاله به طرز تهیه روغن هسته خرما که یکی از فراورده های اصلی هسته خرما می باشد؛ می‌پردازیم.

خرما فواید زیادی برای بدن دارد و از این رو مصرف آن توسط پزشکان توصیه می‌شود که برای بررسی کامل خواص خرما میتوانید به مقاله های موجود در سایتمان مراجعه کنید. علاوه بر خرما، هسته ی این میوه نیز دارای فرآورده های زیادی می باشد که فواید بسیاری دارند.

این میوه در ایران نیز کشت می‌شود و شما می توانید خرمای فراوانی در قسمت جنوب کشور پیدا کنید. عربستان، هند، امارات، عمان، عراق و… جزء کشور های اصلی تولید کننده خرما می باشد. این کشورها به دلیل مرغوب بودن خرمایشان هر ساله مقدار زیادی از آن را نیز به کشور های مختلف صادر می کنند.

طرز تهیه روغن هسته خرما

هسته خرما فرآیندی طولانی و دقیق را باید طی کند تا آن هسته ی سفت تبدیل به روغنی لذیذ شود.

مرحله اول:

قطعا اولین مرحله به جداسازی هسته ی خرما از گوشت آن مرتبط می‌شود. شما بعد از جداسازی باید هسته ها را خوب تمیز کنید تا ضایعات اضافی که همراه هسته است وارد قسمت روغن گیری نشود.

مرحله دوم:

در این مرحله شما باید پس از جداسازی هسته ها، آنها را خوب خرد کنید. توجه داشته باشید که هسته ها هرچه بهتر خرد شوند روغن بیشتر و باکیفیت تری نصیب شما میگردد. همچنین برای داشتن کیفیت بهتر روغن، باید هسته بندی را با مش 20 انجام دهید و نیز آزمایشات روغنکشی را با دستگاه سوکسله AW_406 بر طبق AOAC 10/167 صورت گیرد.

مرحله سوم:

در اینجا شما باید هسته های خرد شده را به طور کامل بپزید تا در مرحله پرس مکانیکی، روغن موجود در هسته خرما بخوبی جداسازی شود.

برای اینکه امر پخته شدن هسته ها بخوبی انجام شود، می توانید به آن آب یا بخار اضافه کنید. به یاد داشته باشید که عمل پختن بدون آب یا بخار بطور کامل انجام نمی‌شود و این منجر شده تا شما روغن کامل هسته را نتوانید بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز برای طرز تهیه روغن هسته خرما

شما برای پختن هسته ی خرما نیاز به یک دیگ بزرگ دارید تا بتوانید تمام هسته ها را داخل آن جای دهید. اما مشکل تنها جای دادن تمام هسته ها نیست بلکه باید دیگی باشد که بتواند بعد از پختن رطوبت آن را نیز خشک کند. برای این کار دیگ های پخت عمودی و افقی وجود دارد که از هر دوی آنها می توانید استفاده کنید. اما ما به شما استفاده از دیگ های پخت افقی را پیشنهاد می کنیم.

این دیگ ها باعث می شوند که هسته ها در کمترین زمان ممکن به حرارت لازم برسند اما این زمان در دیگ های عمودی بیشتر است. شما می توانید از دو دیگ افقی استفاده کنید و آنها را را بطور ردیفی قبل از خشک کن قرار دهید، این نیز می تواند مفید باشد. اکنون می خواهیم به شما اطلاعاتی درمورد مهم ترین خواص روغن هسته خرما بدهیم؛ پس با ما همراه باشید.

مهمترین خواص روغن هسته خرما

منبع انرژی

روغن هسته خرما با داشتن انرژی زیاد می تواند در رفع خستگی و بی حالی تاثر زیادی داشته باشد. علاوه بر روغن خرما، مصرف خود خرما نیز می تواند باعث رفع خستگی شود.

دروی از بیماری سرطان

همانطور که می دانید سرطان یکی از خطرناک ترین بیماری ها در جهان می باشد که سالانه منجر به مرگ افراد زیادی می‌شود. اما اگر شما روغن خرما را در رژیم غذای خود جای دهید باعث می‌شود که احتمال مبتلا شدن شما به انواع سرطان بسیار کم شود.

ویتامین ها و پروتئین های موجود در روغن خرما

این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E، کاروتنوئید ها و مواد فعال زیستی می باشد و داشتن این فواید باعث شده که یکی از خواص مهم روغن خرما بشمار برود.

ویتامین A

یکی از ویتامین هایی که می تواند به تقویت توانایی بینایی شما در شب کمک کند، ویتامینA هست که روغن هسته خرما نیز سرشار از این ویتامین می باشد.

ویتامینK

این ویتامین بصورت محلول در چربی قرار دارد که در روغن هسته خرما نیز می توان آنرا یافت. این ویتامین برای رشد و استحکام استخوان ها لازم است. پس اگر می خواهید استخوان های سالم و محکمی داشته باشید روغن هسته خرما را در رژیم غذایی خود جای دهید.

ویتامینE

زیبایی و شاداب بودن پوست خیلی مهم است و یکی از وظیفه های ویتامینE این است که چین و چروک روی پوست شما را از بین ببرد. این ویتامین نیز در روغن هسته خرما وجود دارد.

درمان زخم معده

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از داشتن زخم معده رنج می برید، می توانید با مصرف روغن خرما باعث بهبود این بیماری شوید.

ریزش مو

روغن خرما می تواند باعث بهبود ریزش مو نیز شود. روغن خرما در ابتدا با کم کردن ریزش مو و بعد از مدت کوتاهی با قطع ریزش مو‌‌‌ های شما باعث بهبود این بیماری می‌شود.

ماندگاری بیشتر روغن

نتیجه آزمایشات بر روی روغن خرما نشان داده است که این روغن نسبت به دیگر روغن های صنعتی و یا گیاهی، طول عمرو ماندگاری بیشتری دارد.

صابون و شامپو

فواید زیاد این روغن برای بدن باعث شده که ما بتوانیم با تولید صابون و شامپو روغن خرما از خواص بیشتری بهرمند شویم. این صابون و شامپو در حفظ سلامت پوست و مو جایگاه مهمی دارند.

کلسترول و روغن خرما

طبق تحقیقات انجام شده بر روی روغن خرما، این روغن هیچ گونه کلسترولی ندارد و نداشتن کلسترول در مواد غذایی باعث می‌شود که احتمال مبتلا شدن شما به بیماری های قلبی وعروقی بسیار کم شود.

لازم به ذکر است که دو نوع روغن خرما وجود دارد. نوع اول روغن هسته خرما می باشد و همانطور که از نامش پیداست از هسته خرما گرفته شده است. اما نوع دیگر روغن گوشت و خود میوه خرما می باشد که آن روغن شبیه روغن هسته خرما نیست و ممکن است خواص متفاوتی داشته باشد. توجه داشته باشید که این خواص هایی که گفته شد، همگی مربوط به روغن هسته خرما می باشد.

کلام آخر

شما در این مقاله راجب طرز تهیه روغن هسته خرما آموختید و متوجه شدید که مراحل آن و وسایل مورد نیاز برای روغن گیری از هسته خرما چه چیزهایی می باشد. ما همچنین فواید مختلف روغن هسته خرما را به شما بیان کردیم تا شما اطلاعات کافی درمورد این روغن شگفت انگیز داشته باشید.

امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد به تمام سوال های شما را پاسخ درست و کامل بدهد. از اینکه تا آخر این مقاله همراه ما بودید متشکریم.

منبع نوشته: مجله همه چیز

اشتراک گذاری:

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

loader